Afgelopen vrijdag gingen duizenden scholieren de straat op om te protesteren tegen de te zware werkdruk en de verplichte norm van 1040 lesuren. Nu zijn er maar weinig scholen die deze norm halen, maar toch vrezen de meeste scholieren een negende lesuur.
Voor kinderen in de pubertijd is het normaal dat ze zich heftig afzetten tegen de maatschappij en tegen het huidige gezag, of dat nu de ouders of de school betreft maakt voor hen weinig uit, maar vermoedelijk was de opkomst zo groot omdat menig scholier er een ´legitieme reden´ in zag op weg te blijven uit de les. En ook dat hoort bij de leeftijd.
Helaas is het protest niet overal zonder incidenten verlopen. Zo werden in Eindhoven een aantal scholieren gearresteerd voor het gooien met eieren en het afsteken van vuurwerk. Bovendien werden her en der stadskantoren bestormd en veranderd in een puinhoop. En dan gaat het voor mij toch te ver. Het recht om te staken mag je absoluut gebruiken, maar er heeft nooit iemand het recht om andermans eigendommen, of die nu van de gemeenschap of particulier bezit zijn, te vernielen. Bovendien zorgen vernielingen en agressief gedrag ervoor dat de boodschap echt niet beter wordt gehoord. Het werkt eerder averechts.
De staatssecretaris heeft echter inmiddels aangegeven vast te willen houden aan de 1040 uren norm, maar heeft tegelijkertijd ook aangegeven met de scholieren te willen praten. En, met de gelijktijdige start van de Parlementaire Enquête naar de onderwijshervormingen van de afgelopen decennia, zal de discussie over de uren norm èn de kwaliteit van het gegeven onderwijs voorlopig nog wel even voortduren.
De foto die het ED een pagina verder afdrukte deed mij echter het ergste vermoeden. Op deze foto is een de blote rug van een jongeman te zien, waarop met viltstift een protesttekst is geschreven. Doch toen ik de tekst las kon ik een schaterlach niet onderdrukken. Het is prima als je vecht voor beter onderwijs, dat staat buiten kijf, maar déze jongeman heeft met zijn actie een extra nadruk gelegd op het feit dat het werkelijk vreselijk mis is met de kwaliteit van het huidige onderwijs. Op zijn rug staat namelijk o.a.´ Scheit aan de overheid´. En, terecht of niet, het klaarblijkelijk op die leeftijd nog steeds niet correct kunnen spellen zegt genoeg. Dan is er maar één conclusie, en die is terug naar de schoolbanken! Natuurlijk zijn de scholieren voor een groot deel afhankelijk van, al dan niet, aanwezige leraren voor het überhaupt krijgen van onderwijs, maar de enorme desinteresse die menig scholier aan de dag legt voor het lesstof die nu eens niet over sex, drug & Rock ´n´ Roll of BlingBling gaat is ze bepaald wèl aan te rekenen. Ik zie teveel scholieren bij bedrijven aankloppen voor werk die een dermate stuitend gebrek aan algemene ontwikkeling hebben èn bovendien nog niet eens een normale brief kunnen schrijven dat het ergste gevreesd mag worden voor hun toekomst. En zij ZIJN notabene de toekomst. Houdt een paar collega´s die na 1970 geboren zijn een geblindeerde kaart van Nederland voor en vraag hen vervolgens aan te wijzen waar steden als Groningen, Amsterdam, Delft, Leiden en Vlissingen liggen. De kans is uitermate klein dat ze een score behalen die boven de 50% uitkomt. Waarschijnlijker is de reactie ´Is dat belangrijk dan?´. JA! Inderdaad is dat belangrijk, net als te weten wat de geschiedenis van je eigen land is en hoe, bijvoorbeeld, het Staatsbestel in elkaar steekt. Ok, de belastingen gaan er niet van omlaag, maar algemene kennis stelt je wel in staat je eigen plek in deze wereld beter te begrijpen en vanuit dáár een beter besluit te nemen wat je met je toekomst wilt.
Tot slot wil ik u een paar reacties op de scholierenrevolte niet onthouden. Zo meldt een VWO6-scholier: ´De meeste leerlingen wisten niet precies waarom er werd gestaakt, maar om 10 uur stond wel iedereen buiten op het schoolplein.´ Een Havo4-scholiere wist te melden: ´Iedereen wordt chagrijniger en heeft steeds minder zin in school..´ En vooral die laatste geloof ik helemaal, vooral ook omdat die van alle tijden is. Je bent veel liever buiten of met elkaar dan saaie en duffe lessen te moeten volgen waar je absoluut geen interesse in hebt. Helaas zijn kinderen nog steeds niet in staat om in de toekomst te kijken en al helemaal niet in die van henzelf, ook al voelt het op die leeftijd precies het tegenovergestelde. Ze willen het nog allemaal radicaal anders gaan doen dan al die stomme volwassenen die er echt helemaal niks van begrijpen wat het is om kind te zijn. En, helaas, hebben ze daar voor een deel gelijk in. Veel te veel van ons zijn inderdaad vergeten welke idealen we destijds hadden en hoe het voelde daarvoor met vuur te vechten. Echter klimt de wijsheid ook met de jaren en kom je er af en toe achter dat bepaalde zaken toch niet zo werken als je dacht of hoopte. Onveranderd blijft echter dat je de beste kansen hebt in je latere leven als je een goede en gedegen opleiding hebt genoten. En dat je daar niet altijd zin in hebt is best te billijken, maar de kont tegen de krib parkeren is geen oplossing. Dat was het niet en zal het ook nooit worden. Helaas voor hen zullen ze dus gewoon hun school moeten afmaken. En die paar die dat echt niet willen? Die moeten dan maar gedwongen worden. Niet goedschiks? Dan maar kwaadschiks. Dáár heb ik nou scheit, pardon, schijt aan!
25-11-07
Geen opmerkingen:
Een reactie posten