De koepel van watersportbedrijven, de Hiswa, stelt dat er aparte plekken moeten worden aangewezen waar notoire snelheidsmaniakken ongestoord en ongestraft hard zouden moeten kunnen varen zonder dat ze daarbij anderen in gevaar brengen. Ik heb die redenering een paar keer moeten lezen voor dat ik hem goed kon laten doordringen. De Hiswa vindt dus dat er speciale plekken moeten komen waar mensen die zich niet kunnen beheersen hard moeten kunnen varen. Pardon? Volgens mij vallen de vaarwegen, net als de wegen op land, onder de wet en zijn er dus regels omtrent hoe snel er waar mag worden gevaren. Klinkt simpel en vanuit dat oogpunt een vrij onbegrijpelijke stelling van de Hiswa. Maar ergens begrijp ik het wel. Deze belangenvereniging staat natuurlijk voor haar leden en die leden hebben nu eenmaal bootjes. En wat is het nut van het hebben van een boot met buitensporig motorvermogen als de gashendel nergens open mag? Precies, dat heeft ook geen nut! Het is een beetje als met een supersnelle bolide van, let´s say, Italiaanse makelij (zo´n felrode) alleen maar over woonerven kunnen rijden. Dat snap ik wel. Je kunt veel harder maar mag het niet. Helaas. Voor de rubberbranders is er dan een uitweg in de vorm van een circuit maar voor de watersporters is er veel minder mogelijk en vanuit dat oogpunt snap ik de frustratie. Toch is een oplossing voor het probleem niet te vinden in een ´cross-sloot´ of een ´race-vaart´. Die is namelijk feitelijk veel simpeler. Bij IJmuiden de sluis uit en dan ´recht zo die gaat´. Op de Noordzee en de Atlantische oceaan is ruimte zat en daar mogen ze, wat mij betreft, zo hard varen als ze willen. Zijn ze vrijwel niemand tot last en als ze brokken maken zijn ze alleen zelf de pineut. Maar, zoals met zoveel in het leven, is een simpele oplossing niet voldoende. Want wat is het nut om snel te varen als niemand het ziet? Laten we wel wezen, de meeste van die testosteron-tobbes zijn, net als die rode racemonsters en bovenmaatse SUV´s meestal in bezit van personen met een sterke neiging om een bepaald gemis te compenseren. Dat dat echter niet werkt en doorgaans een irriterend gevoel aan de lachspieren oplevert beseffen ze nog steeds niet. Tot grote vreugde van de verkopers van dergelijke overprijste speeltjes overigens. Maar waag het niet een bezitter van dergelijk speelgoed aan te spreken op zijn bovenmaats vervoermiddel. Dan ontvlamt namelijk een woedeuitbarsting die rechtevenredig groot is aan het gemis aan centimeters dat door de aanschaf gecompenseerd diende te worden.
Zo had mijn liefste een aantal dagen geleden een korte ´aanvaring´met een Hummer-bestuurder. Dit heerschap had zijn bovenmaatse bolide namelijk geparkeerd voor de inrit van het bedrijventerrein waar ze werkt om te kunnen telefoneren. Zij wilde het bedrijventerrein verlaten om zich thuis bij haar geliefde te kunnen voegen maar de lompe staalklomp blokkeerde de doorgang volledig. Het heerschap had slechts zijn voertuig stil gezet waar het hém uitkwam, hij reed tenslotte Hummer, zónder zich enige zorgen te maken over de rest van de wereldbevolking. Mij lief, charmant en beleefd als ze is, wachtte geduldig tot het heerschap haar op zou merken in haar bescheiden Japanse vervoermiddel. Dat duurde aanvankelijk even maar door de komst en het aanhoudend geluidssignaal van een Zweedse compensatiebak met een iets korter lontje kwam er toch beweging in de kolos en kon ze er, zij het met enige stuurmanskunst, toch omheen. Doch zodra ze ter hoogte van de motorkap was aangekomen zette het gevaarte zich, zonder te kijken in beweging en dreigde even haar geliefde Besje te pletten. Maar met een extra dot gas wist mijn liefste dit naderend onheil te voorkomen en nog net vòòr het bakbeest de kruising te nemen, e.e.a. zéér tot ongenoegen van de Hummer-bestuurder die zijn ongenoegen luid toeterend liet blijken.
Eenmaal thuisgekomen vertelde mijn liefste mij van deze gebeurtenissen en op mijn vraag welk gemis zij dacht dat dit heerschap diende te compenseren spreidde ze haar duim en wijsvinger tot een afstand van een centimeter of vijf. Ik had bijna medelijden met de man. Bijna…
27-08-07