Gelukskoekjes of ´Fortune Cookies´, iedereen kent ze. Je krijgt ze soms bij de Chinees bij de koffie en bevatten een wens of positieve gedachte voor degene die het koekje openbreekt.
De koekjes vinden hun oorsprong in China waar ze al sinds de 13e eeuw voorkomen. In de 13e eeuw werd door middel van de koekjes een revolutie op gang gebracht in het door de Mongoolse Horden bezette land. De datum voor de geplande revolutie en de manier waarop werd in grote oplage gedrukt, in de koekjes gestopt en zo wijd verspreid.
Voor de Chinezen zit de toekomst verborgen in een koekje en zo werd het gelukskoekje een traditie op verjaardagen, nieuwjaar en bij geboortes. Via Chinese arbeiders aan een spoorlijn vonden de koekjes hun weg naar de VS waar ze een mateloze populariteit kenden en een heuse schare met trouwe fans konden opbouwen. Het zijn déze fans nu die de wereld van de ´Fortune Cookie´ op z´n kop hebben gezet.
Lange tijd was het zo dat de tekst in de koekjes een, uit het Chinees vertaalde, spreuk of zegswijze bevatte of anders een positieve of, in ieder geval, opbeurende tekst. Maar het arsenaal van ´mogelijkheden´ bleek voor de verwende consumenten té beperkt. De trouwe fans wilden wel eens wat nieuws lezen in hun koekje en vroegen de producent hier iets aan te doen. Deze, gehoor gevend aan de wens van zijn klanten, zette een aantal schrijvers aan het werk om met nieuwe, en meer up to date, teksten te komen. En dat hebben ze geweten. Er zijn inmiddels ruim 150 nieuwe teksten aan het bestand toegevoegd. Na algemeenheden als ´Wat je gelooft, ervaar je..´ en ´Geluk zit binnenin´ kun je nu teksten aantreffen als ´Er ligt een crisis op de loer, wees er klaar voor!´ en ´Je verzuipt, zoek hulp!´. Een nogal radicale verandering dus en ook nog eentje die niet bij iedereen in goede aarde is gevallen. De reacties variëren van ´boos´ tot zelfs ´beledigd´. Maar ja, de producent had van te voren kunnen weten dat hij het toch nooit écht goed kan doen. Er is altijd wel iemand te vinden die zelfs het vriendelijkste ´Goedemorgen!´ verkeerd opvat en met teksten in gelukskoekjes is het hetzelfde.
Maar waarom hebben dergelijke koekjes nu zo´n aantrekkingskracht? Is het omdat we met z´n allen hopen dat met het vólgende koekje onze wereld ineens positief veranderd en oneindig geluk ons toelacht en ons deel zal zijn? Is het de zaaiende werking van één positieve boodschap per dag levert op termijn toch wel , ergens, een oogst op? Moet de verklaring gezocht worden in het, er toch niet helemaal van overtuigd zijn, dat we ons lot zelf in handen hebben? Een enorme behoefte om , in deze tijd van oorlogen, eens een positief bericht te krijgen? Wat de verklaring ook mag zijn, één gelukskoekje bij de thee per dag mág. Maar laten we het ook weer niet gaan overdrijven. De toekomst zit echt niet verborgen in een stukje deeg en wordt al helemaal niet miljoenen keer per dag voorgedrukt op een klein stukje wit papier. De toekomst ligt namelijk heel ergens anders. In ons, en in ons zelf alleen. En dát stemt me nou niet altijd even gerust.
09-10-07