woensdag 1 december 2010

Huilende factuur

Een van de problemen waar ik als ZZP’er tegenaan loop, is dat na gedane arbeid de factuur maar niet wordt betaald. Voor de ZZP’er die al wat langer bezig is, hoeft dat niet direct een probleem op te leveren, maar voor starters als ik kan een week langer moeten wachten op mijn zuurverdiende centen een regelrechte ramp zijn.

Het nabellen van debiteuren is niet mijn favoriete bezigheid, maar het hoort er nu eenmaal bij. De redenen die ik te horen krijg voor het (nog) niet betalen variƫren, maar van sommige is het waarheidsgehalte ronduit twijfelachtig.

Veel ZZP’ers hebben een begrijpelijke angst om hard op te treden tegen wanbetalers, uit angst ze als klant te verliezen, maar die angst is grotendeels ongegrond. Afnemers die wel snel een dienst of product willen afnemen en vervolgens niet willen of kunnen betalen, zijn niet alleen onbetrouwbaar als klant, ze profiteren ook nog eens van de zwakke positie van de freelancer. Deze heeft namelijk vrijwel nooit de mogelijkheid en de middelen om veel tijd te steken in debiteurenbeheer. Vaak zal dan de vordering op gegeven moment als ‘on-inbaar’ worden bestempeld, en worden afgeboekt.

De Belgische community Ikki.be heeft voor dit probleem een hilarisch hulpmiddel bedacht: De huilende factuur. Deze kan in de vorm van een chip op de factuur worden geplakt, maar IKKI biedt ook de service om een afnemer telefonisch te (laten) benaderen door je factuur.
Voor het filmpje zie:
http://dehuilendefactuur.ikki.be/?utm_source=ikki&utm_medium=banner&utm_content=boven&utm_campaign=huilendefactuur

Voor de telefonische benadering:
https://dehuilendefactuur.ikki.be/phone.php

In het betalingsgedrag bij grote bedrijven is regelmatig sprake van willekeur. Degene die het hardst piept wordt als eerste betaald. Om vooraan in het rijtje ‘te betalen’ terecht te komen is het gebruik van humor ongewoon, maar wel effectief. Ik heb, na het lezen van Harry Potter, al vaker gewenst dat ik een howler aan iemand zou kunnen sturen. De service van Ikki komt daar dicht bij in de buurt, al ontbreekt de knal aan het einde (nog).

Nu is het met smart wachten op een Nederlandse versie, of een ondernemer die dit initiatief kopieert en hier op de markt brengt. Het zal er storm lopen!


01-12-10