Niet heel lang daarna kreeg ik een brief thuisgestuurd van de Postbank waarmee ik op de speciale site van Telfort mijn telefoon kon bestellen. Daarvoor moest ik vooral mijn persoonlijke actiecode bij de hand houden die in de brief vermeld stond. Daarnaast moest ik ook mijn rekeningnummer bij de hand houden, want het toestel zou pas de mijne worden na een eenmalige machtiging aan Telfort om 25 euro van mijn rekening af te schrijven voor het beltegoed.
Vol goede moed typte ik www.telfort.nl/postbank in. De site verscheen vlug op het scherm en ik begon de verplichte velden in te vullen. Op het moment dat ik op ´verzenden´ drukte, begon het mis te gaan. Mijn rekeningnummer klopte niet. Nu gebeurt het wel vaker dat websites mijn rekeningnummer niet accepteren omdat ik een heel oud rekeningnummer heb dat maar uit vier cijfers bestaat. Door het ervoor zetten van een aantal nullen is het probleem meestal verholpen, maar hoeveel nullen ik er deze keer ook voor zette, de site bleef halsstarrig weigeren. Dan maar klantenservice bellen, á 10 ct per minuut. Na zo´n vreselijk onpersoonlijk menu te hebben doorlopen krijg ik eindelijk een dame aan de telefoon die er meteen maar vanuit gaat met een halve randdebiel te maken te hebben en begint me uit te leggen waar en hoe ik de actiecode moet intoetsen. Ik onderbreek haar en leg uit dat de site slechts mijn rekeningnummer niet accepteert, waarop zij zegt dat mijn rekeningnummer dan wel niet zal kloppen. Ik zucht maar eens diep en vertel de Telfort-dame dat mijn rekeningnummer uit slechts vier cijfers bestaat en dat ik weliswaar al best wel oud ben, ik ben tenslotte al boven de veertig, maar nog net niet zo seniel dat ik die vier cijfers niet meer kan onthouden. En ja, ook ben ik bekend met het feit dat ik er voorloopnullen voor moet zetten. Been there, done that! Ik heb de rekening pas een jaar of dertig, vandaar.
Even blijft het stil, en ik hoor de arme hersentjes aan de telefoon bijna kraken. ´Dan ga ik er een melding van maken en dan wordt u teruggebeld..´ zegt ze. Prima, maar gelukkig kan ik voor ze de verbinding verbreekt nog even vragen op welk nummer ze me dan gaan terugbellen, waarna de Telfort-dame het met me eens is dat het wellicht handig is om een telefoonnummer te registreren.
De rest van de dag blijft het stil, net als het overgrote deel van de dag erna. Volgens mijn liefje, aan wie ik het verhaal heb verteld, gaat Telfort absoluut niet terugbellen, maar ik blijf hoop houden. En dat kleine beetje vertrouwen in Corporate Nederland wordt beloond als even voor 17.00 de telefoon gaat. ´Met Telfort, is mevrouw de L´Ecluse thuis? Nee, maar meneer de L´Ecluse wel, en die was het ook die jullie heeft gebeld. Zonder enige verontschuldiging gaat de dame verder met me uit te leggen hoe ik in de witte vlakjes op het scherm de gevraagde gegevens in moet voeren. Hallo! Ikke wel oud maar NIET dom hoor! Ik leg wederom geduldig uit wat het probleem is en dit schijnt tot op heden, getuige de reactie, nog nooit te zijn voorgekomen.
´En u weet zeker dat het rekeningnummer klopt?´
Ik zucht nog maar eens. En dan klinkt het triomfantelijk door de telefoon, alsof deze dame zojuist een wereldschokkende ontdekking heeft gedaan, ´Dan kunt u het beste maar gewoon de antwoordkaart gebruiken onderaan de brief! Vergeet alleen niet daarop de actiecode en uw rekeningnummer te vermelden…´
Telfort, wat moet je ermee? Ik heb nu al spijt dat ik die telefoon bij ze heb besteld. Wat een service voor zo´n groot bedrijf! En dàt voor maar 10 ct per minuut. Het is nu dus maar afwachten of de telefoon ooit ook daadwerkelijk zal worden toegezonden. Men zegt dat binnen tien dagen na ontvangst van de betaling te zullen doen, maar ook hier zal men er wel achter komen dat er een probleem is met het rekeningnummer. En wat gebeurt er als ze denken dat het rekeningnummer niet klopt? Ik wacht dus maar geduldig af…héél geduldig. Telfort heeft het inderdaad goed voor mekaar…maar niet heus.
18-09-08