donderdag 20 maart 2008

Efficiënt

Voor mensen die hun ogen de kost geven vormen mensen een onuitputtelijke bron van inspiratie. Vooral dan mensen die ‘aan het werk’ zijn. Het is heerlijk om te kijken naar werkende mensen en vooral om te kijken hoe ze bepaalde dingen doen. De logica is namelijk soms ver te zoeken.
Zo zag ik vanmorgen op weg naar mijn werk een aantal stoere mannen van Ergon in hun groene overalls druk bezig de Marathonloop in Eindhoven te ontdoen van gevallen blaadjes en ander zwerfafval. Deze noeste werkers zijn vaak al voor dag en dauw bezig en hebben de nobele, maar zware taak om onze stad dagelijks van vele kilo’s troep te ontdoen en de stad daarmee een beter en schoner aanzien te verschaffen.
De werkwijze van de heren die ik vanochtend bezig zag is als volgt. De mannen parkeren hun busje met aanhanger aan het begin van de straat en beginnen dan vanaf het andere eind van de straat alle troep in de richting van hun busje te vegen. Bij het busje vormt zich dan, gedurende de klus een enorme berg die, als het eenmaal zover is, overgeschept wordt op de open aanhanger die achter het busje hangt. Op zich een alleszins redelijke en logische volgorde zou je zeggen. Vervolgens stappen de heren echter weer in hun busje en scheuren met een vaartje van zo’n 60km per uur richting milieustraat om aldaar hun lading, geheel milieuvriendelijk, te kunnen lossen. Alleen hebben de heren vergeten de lading met een zeil of een net af te dekken, waardoor bij aankomst in de milieustraat zal blijken dat de inhoud van voornoemde aanhanger, die ze eerder zo zorgvuldig bij elkaar hebben geveegd, niet meer op hun aanhanger aanwezig is. Die is namelijk onderweg, door de eigen snelheid én de wind, alweer geheel gelijkmatig verdeeld over de gehele route tussen klus en dumpplaats. Een ànder stadsdeel dus, waar een àndere ploeg van Ergon met dezelfde methodieken er straks weer, vol van het enthousiasme dat deze mannen zo tekent, voornoemde lading op hún beurt weer zal verspreiden over wéér een ander deel van de stad, waar het proces zich dan zal herhalen. Vroeg of laat komt de lading op deze manier òòk wel eens aan op de plaats van bestemming, maar echt efficiënt is het natuurlijk niet zo. Het is echt een typisch en klassiek voorbeeld van wat vroeger ‘werkverschaffing’ werd genoemd. En daar Ergon deze werken uitvoert in opdracht van de gemeente, komen ze er klaarblijkelijk nog mee weg ook. Bovendien is deze methodiek uitermate geschikt om steeds meer collega’s in steeds meer stadsdelen aan het werk te krijgen èn te houden. Maar of dat nu moet van onze belastingcenten waag ik te betwisten!

20-03-08