Dat onder het mom van ´het milieu´ de burger met veel extra lasten wordt opgezadeld, denk bijvoorbeeld aan de naderende kilometerheffing, is inmiddels genoegzaam bekend, maar de Rode Regenten van het Amsterdamse stadsbestuur maken het nu wel héél bont. PvdA-wethouder Tjeerd Herrema (Verkeer) presenteert volgende week zijn nota ´Voorrang voor een Gezonde Stad´, waarin hij o.a. voorstelt om medio volgend jaar alle auto´s van vòòr bouwjaar 1992 uit de binnenstad te weren. Het gaat hierbij naar schatting niet alleen om zo´n 35.000 auto´s binnen de ring A10, maar ook oudere auto´s van buiten de stad krijgen met deze absurde regels te maken.
Toen vorig jaar zijn voorlopige plannen bekend werden en uitlekte dat Herrema de ook de parkeertarieven binnen de ring tot het maximum wilde opschroeven, kreeg hij veel ongezouten kritiek over zich heen, maar onder zijn bewind kost een uurtje parkeren in de Amsterdamse binnenstad binnenkort toch al het lieve sommetje van 5 hele euro´s per uur! Een werkelijk absurd en astronomisch bedrag, en straks zijn dus de oldtimers aan de beurt.
Amsterdammers die hun oude auto wegdoen, of inruilen voor een exemplaar van ná 1997, komen in aanmerking voor een vergoeding. Die vergoeding loopt van 500 euro voor een auto op benzine of lpg, naar 1000 euro voor een oude diesel en naar 1500 euro voor een bestelwagen. Maar vergoeding of niet, veel Amsterdammers zien met het verdwijnen van hun oude beestje ook hun mogelijkheden voor broodwinning sterk beperkt worden. In Amsterdam is het namelijk zo goed als onmogelijk om op een van de vele industrieterreinen van de stad je brood te verdienen als je geen eigen auto hebt. Velen hebben hun geliefde bezit trouwens al jaren geleden vaarwel moeten zeggen toen binnen de ring overal fors betaald parkeerbeheer werd ingevoerd. Elk huishouden met méér dan één auto werd toen gedwongen om òf te verhuizen, òf voor heel veel geld een plekje te bemachtigen in een van de schaarse particuliere garages. Bovendien is het met de voorgestelde klein bedragen volstrekt onmogelijk om een andere auto te kopen, ook al zouden ze het willen!
Mijn eigen Française van bouwjaar 1986 heeft, net als ondergetekende, jarenlang ook in Amsterdam vertoefd, maar zal deze Rode Waanzin gelukkig bespaard blijven. We kwamen samen, weggepest door voornamelijk parkeerbeheer, reeds jaren geleden voor werk naar het Bourgondische zuiden. Zéér tot beider tevredenheid overigens, en er is dan ook geen haar op mijn gemillimeterde kruin die eraan denkt om terug te keren naar de Randstad, en al helemaal niet meer naar Amsterdam. Want helaas zucht Amsterdam al jaren onder het juk van deze en andere Rode Regenten die, onder het mom van tolerantie, de samenleving in de stad steeds verder hebben laten verloederen. Zo wordt de middenstand al jaren geteisterd met de ene onzinnige regelbrij na de andere, zo is er het verbod op straatkiosken, de waanzinnige regels omtrent luifels, omtrent reclame uitingen, de regelrechte parkeerterreur en de onnavolgbare regelgeving voor bijvoorbeeld terrassen. Daarnaast wordt de Amsterdamse burger al jaren een schandalige hoeveelheid extra geld uit de zak geklopt door de het vergunningenbeleid en de werkelijk absurde parkeertarieven. De gemeente strijkt dit jaar, alléén door de meest recente verhoging, een bedrag van 31 miljoen aan extra parkeergelden op, een bedrag wat, als het door een particuliere firma zou worden binnengehengeld, tot groot politiek oproer zou leiden. Ook nog vers in het geheugen staan o.a. de rellen in Oosterpark en, iets minder recent, de uitwijzing van de kleermaker Gümüs uit de Amsterdamse wijk de Pijp in 1997, zo´n beetje hét schoolvoorbeeld van een volledig geïntegreerde Turk, die terug moest naar zijn geboorteland Turkije omdat hij niet afdoende kon aantonen dat hij vijf jaar onafgebroken in Nederland had gewoond en gewerkt. Die zaak staat nog steeds te boek als de allergrootste blamage van de Amsterdamse gemeenteraad in de afgelopen decennia. En dat terwijl Amsterdam toch bij uitstek een stad is die grossiert in schandalen, forse budget overschrijdingen bij bouwprojecten en ander gegoochel en gesjoemel met de zuurverdiende belastingcenten van haar burgers.
Ik zou er dan ook een groot voorstander van zijn als de Amsterdamse gemeenteraad het plan voor een ondergrondse stad zou omarmen en zélf daarbij het goede voorbeeld zou geven door als eerste voorgoed ondergronds te gaan. Ik kan me namelijk geen betere plek voor deze, niet geheel van waanzin ontblote, of geheel niet zo u wilt, Rode Regenten bedenken!
13-02-08