Wij Nederlanders staan bekend als een volk van handelaars. Soms legaal, vaak ook illegaal, maar als we ergens munt uit kunnen slaan zullen we het in ieder geval niet laten. Diezelfde handelsgeest vind je dus terug bij mensen die op zolder een hennepplantage beginnen en bij mensen die inspringen op een rage of met een nieuw product, of een nieuwe actie, juist een rage willen ontketenen. En elke keer in de hoop om met dat éne idee binnen te lopen.
Zo is er de ondernemer in Rotterdam-Alexander die een hondenwastafel in zijn autowasserij heeft geplaatst waar hondenbezitters hun trouwe viervoeter kunnen wassen tegen een starttarief van slechts 4 Euro. Eroticawinkel Mail & Female uit Amsterdam springt in de markt met een spectaculaire actie waarbij vrouwen hun oude vibrator kunnen inleveren voor een nieuwe. Wie echter dacht dat geenenkele vrouw überhaupt zou willen toegeven zo´n batterij aangedreven vriendje te bezitten komt bedrogen uit. De actie is een dermate succes dat de inschrijving inmiddels al is gestopt, en de grote dag, 25 november a.s., moet nog komen.
Maar ook in het buitenland zitten ondernemers in de startblokken om ons, de consument, ervan te overtuigen dat hun product absoluut door ons gekocht moet worden. Zo denkt de Maleisische autofabrikant Proton erover om een auto op de markt te brengen die speciaal is toegerust voor moslims. Voor moslims ja. De auto zal worden uitgerust met een kompas, waardoor de bestuurder altijd weet in welke richting Mekka ligt, en bovendien met extra opbergvakken voor de Koran en hoofddoeken. Tja, ik kan het toch niet nalaten om bij zo´n bericht allemaal plaatjes te krijgen. Zo´n kompas snap ik nog wel, zeker omdat het bedrijf ook taxi´s gaat leveren aan de Iraanse hoofdstad Teheran, en dan is het wel handig om enigszins t weten welke richting je uitgaat. Maar een apart vak voor een Koran? Die neem je toch alleen maar mee? Of wil men die onderweg nog gaan lezen ook? Hopelijk is het leeslampje dan bij de standaarduitrusting inbegrepen. En een vak voor hoofddoeken? Wat moeten ze daarmee? Volgens mij dient een moslimvrouw een hoofddoek te dragen zodra ze het huis verlaat. Waarom moet je dan een apart vak in je auto? Maar ik zal het wel allemaal niet begrijpen. Voor mij klinkt het alsof we binnenkort een Spijker op de markt kunnen verwachten met een ingebouwde kaasschaaf of een vaste aansluiting voor RTL. Dat heeft net zoveel nut.
Dan is er nog een hele volksstam van hard ploeterende idealisten en stumperds die de stap naar de markt nog niet hebben gemaakt. Dat is de groep van uitvinders die o.a. te zien is in een programma als ´Het beste idee van Nederland´. Deze mensen sleutelen soms jaren achtereen aan de keukentafel aan hun uitvinding, in de hoop ooit ermee door te breken. Maar, zoals zovaak, degenen die dat daadwerkelijk ook doen zijn op de vingers van één hand te tellen. Als je al je vingers nog hebt tenminste. Toch heb ik van nature een zwak voor de uitvinder. Het is de eeuwige underdog die, soms met een houtje en een touwtje, een door hem gesignaleerd probleem denkt te kunnen oplossen. En soms is het idee best goed, maar de uitwerking zo dermate allerbelabberdst dat het slechts een meewarige glimlach kan oproepen. Toch kan een maatschappij als de onze niet zonder die groep denkers en doeners. Zonder hen zou het, behalve een heel stuk saaier, ook een heel stuk poverder worden. Want elk product en elke verpakking die we soms zo achteloos in ons winkelwagentje laten vallen is ooit door iemand bedacht. Iemand heeft daar ooit nachten over wakker gelegen en is daar maanden mee bezig geweest. Sta er maar eens bij stil als je weer een product, in eender welke winkel, uit het schap trekt. Zonder de brainwave van de bedenker was het nooit op een patentbureau terecht gekomen en zonder lange adem nooit, uiteindelijk, in het schap waar u nu voor staat. Dus daarom vandaag een saluut aan die denkers! De mannen en vrouwen met een gaatje in het hoofd waardoor zij wél geloven in zichzelf én hun idee. Soms jarenlang, waarin ze teleurstelling op teleurstelling moeten incasseren als wéér een fabrikant ze de deur heeft gewezen. Hen wens ik inspiratie en kracht toe. En een gaatje in de markt waar hún product precies in past! Chapeau!
14-11-07
Geen opmerkingen:
Een reactie posten