Getuige het gisteren gepubliceerde rapport is de Onderwijsraad het spoor, mijns inziens, volledig bijster. Ze slaan de plank dan ook volledig mis met hun aanbeveling om eerder te beginnen met Engelse les omdat dat ´beter zou zijn voor professionele contacten met het buitenland´. Ze beseffen zich blijkbaar niet dat er nu reeds een enorme taalachterstand is bij grote groepen kinderen in groep 1 en 2. En dat zijn niet alleen allochtone kindertjes overigens. Scholen in het voortgezet onderwijs moeten daarnaast steeds grotere moeite moeten doen om hun studenten bij te spijkeren in hun eigen taal alvorens ze aan de vervolgopleiding kunnen beginnen, en niet al te lang geleden bleek dat studenten op de Pabo op taalgebied doorgaans niet hoger scoren dan een kind uit groep 7 of 8. Is het dan niet tijd om het onderwijs op een heel andere manier te herstructureren dan een nieuw vak toe te voegen waar de leraren zélf, zoals uit de aanbevelingen van het rapport blijkt, òòk niet voor zijn toegerust?
Jarenlang is het onderwijs (lees: de maatschappij) onder invloed van de linkse doctrine uitgehold. Alles moest maar kunnen en traditionele kennis was niet langer belangrijk, ´zo lang je het maar wist te vinden´. Het trieste resultaat van die ideologie kunnen we dagelijks om ons heen zien en horen. Van het meisje dat een foto van Balkenende krijgt voorgehouden en dan stralend ´Harry Potter´ roept, tot verslaggevers op tv die alleen nog maar een soort MSN-taal spreken en geen flauw benul hebben wat voor tenenkrommende onzin ze aan het uitkramen zijn. Nederlands is het in veel gevallen echter niet. Vraag je een willekeurige voorbijganger wanneer ´de Slag bij Nieuwpoort´ was en, een beetje afhankelijk van de leeftijd van de ondervraagde, krijg je wellicht het juiste antwoord: 1600. Ga je vervolgens doorvragen waar Nieuwpoort dan ligt, valt er een doodse stilte. Ergens op de Veluwe? In de buurt van de Mooker Hei? Nee, het ligt niet eens in Nederland, maar aan de Belgische kust, vlak bij Oostende.
Natuurlijk gaat het niet specifiek om die veldslag in het bijzonder, het gaat om het geheel van de geschiedenis. Om een klein beetje algemene ontwikkeling en enig historisch perspectief. Hoe kun je, met je petje achterstevoren, vragen om ´Respect man!´ als je niet eens weet welke offers er in het verleden gebracht zijn om jou de vrijheid te geven die vraag überhaupt te stellen? Hoe kunnen wij, als Nederlandse Samenleving, voorkomen dat verschrikkingen als de Holocaust zich nooit meer zullen herhalen als we onze kinderen er niet over vertellen? Hoe kunnen kinderen de link begrijpen tussen ´van Duitschen bloed´ en ´de Koning van Hispanje´ in ons eigen volkslied als we ze niets bijbrengen over de woelige en bloederige geschiedenis van onze Lage Landen? En zou er niet een hele nieuwe wereld voor ze open gaan als blijkt dat de juf voor de klas afstamt van de Hugenoten en dus net zo goed een allochtoon is, zij het van een heel aantal generaties eerder?
Onderwijs hoeft van mij helemaal niet terug naar de middeleeuwen, noch naar een situatie waarin de Meester almachtig is en naar eigen goeddunken lijfstraffen kan uitdelen. Geenszins zelfs, maar ik zou er toch echt wel voor willen pleiten om onze volgende generaties weer een bredere blik op zichzelf en de wereld om hen heen mee te geven, en daarmee voor een balans te zorgen tegen alle oppervlakkigheid waarmee ze in de media dagelijks gebombardeerd worden. Ik geloof er namelijk heilig in dat als je erin slaagt om het vuur van nieuwsgierigheid te ontsteken en de honger naar kennis, begrip en inzicht aan te wakkeren, dat daarmee ook een groot deel van het overweldigende egoïsme uit de wereld zal verdwijnen. Want waar kennis en inzicht zijn, is dáár namelijk geen plaats meer voor.
20-06-08
Geen opmerkingen:
Een reactie posten